۱۳۹۳ اردیبهشت ۲۰, شنبه

نقد سریال روزهای بهاری... تقریباً!!


قبل از عید بود که من در یکی از وبلاگها در مورد یک سریال قدیمی به اسم " روزهای بهاری" یک مطلبی خوندم که باعث شد خیلی دلم بخواد این سریال رو ببینم. بلافاصله دست به کار شدم و کل سریال رو دانلود کردم. سریال بیست قسمت داشت و من تقریباً در عرض دو هفته تمامش کردم. اون موقع که می دیدمش ازش خوشم میومد. خیلی خیلی خیلی خیلی ( خیلی به توان n) احمقانه بود ولی حس و حال ملودرامهای اولیه ای رو داشت که من با دیدنشون معتاد به سریالهای کره ای شدم. سریالهایی مثل " زمستان سوناتا" ، "عطر خوش تابستان"، " پاییز در قلب من" و ... این بود که با وجود همه اشکالاتش ( که باید بگم خیلی خیلی خیلی خیلی زیادن) از دیدنش لذت بردم. همون موقع هم شروع به نوشتن نقدش کردم اما به دلیل تنبلی هیچوقت تمومش نکردم. نمی دونم چرا امروز یکباره تصمیم گرفتم که اون نقد رو تموم کنم اما وقتی فایلم رو باز کزدم که نوشته ام رو ادامه بدم دیدم بجز چند تا موردِ کلی هیچ چیزی از این سریال یادم نمیاد! این که در عرض سه ماه آدم کل یک سریال رو یادش بره خیلی امیدوار کننده نیست. اما خب از اونجایی که من وظیفۀ خطیر(!) خودم می دونم که در مورد همه سریالهای کره ای که می بینم صحبت کنم تصمیم گرفتم چیزایی که از این سریال یادم مونده رو با شما در میون بگذارم.

اولین چیزی که یادمه اینه که این سریال فوق العاده کلیشه ایه. یعنی تمام کلیشه های سریالهای کره ای به صورت قلمبه توی این سریال جا داده شدند: 
تصادف با کامیون
از دست دادن حافظه
به دست آورن حافظه در اثر شوک
مثلث عشقی
مثلث عشقی بین دو برادر
قهرمان زن اصلی یتیم و مهربون
شخصیت زن نقش دوم اعصاب خورد کن
مادر شوهر وحشتناک
سیلی
بازم تصادف
بازم تصادف
تب
خون دماغ
کولی دادن √√√√√
در واقع باید بگم من در هیچ سریالی این همه صحنه کولی دادن ندیده بودم. یعنی تقریباً همۀ هنرپیشه ها یکی در میون به هم کولی میدن. فکر کنم اصلاً هر روز صبح که کارشون رو شروع می کردن ده بیست سی چهل می کردن که ببینن اون روز کی به کی باید کولی بده! مدرک هم دارم! این عکسها رو ببینید :
  






صادقانه باید بگم چیزی که من رو به این سریال جذب کرد داستان فوق العاده یا موسیقی و کارگردانی و این حرفها نبود. تنها دلیل جذب من به این سریال یک چیز یا در واقع یک نفر بود : " جو این سونگ ". نه به این خاطر که بازی فوق العاده ای داره و مثل " یو آه این " که در حال حاضر با بازیش قلب من رو فشار میده، این توانایی رو داره. کاملاً بر عکسش. من کاملاً به دلایلی اشتباهی جذب " جو این سونگ " شدم. " جو این سونگ" بازی فوق العاده اغراق آمیزی داره. فوق العاده! حرف زدنش، حرکاتش، راه رفتنش، حتی نفس کشیدنش با اغراق انجام میشه. من در چند قسمت اول فقط مبهوت این بازی اغراق امیز جو این سونگ بودم و بجای اینکه حواسم به داستان باشه دائم به این فکر می کردم چطور هنرپیشه ای با این بازی بسیار بد می تونه انقدر معروف باشه و اینکه چطور من رو هم با این بازی بدش جذب خودش کرده! یک چیز جادویی تو وجود جو این سونگه که بدون اینکه آدم دلیلش رو بدونه خود بخود جذبش میشه...
 توی چند قسمت بعد کل حواس من به تبخالی بود که روی لب پایین " جو این سونگ" ایجاد شده بود. اصولاً فکر کنم پنج ، شش قسمت هیچ زیرنویسی رو نخوندم بسکه این تبخال حواس من رو پرت می کرد!! ( سیر تکاملی این تبخال رو می تونید در عکسهای زیر مشاهده کنید!) :







و در قسمتهای بعدی کل حواس من به لباسهای کمی بود که جو این سونگ بیچاره مجبور بود در اون هوای سرد بپوشه. داشت برف میومد ولی به دلایلی کارگردان تصمیم گرفته بود این بیچاره همه اش یه تک پیراهن ساده تنش باشه. خلاصه این چند قسمت هم که همه اش تو فکر این بودم که این بیچاره الان سردشه، الان سرما می خوره، نکنه تب کنه و دوباره یک تبخال دیگه بزنه!!!
بیخود نیست که الان بعد از سه ماه که از دیدن این سریال می گذره هیچیش یادم نیست!
چیز دیگه ای که از این سریال یادمه اینه که فقط و فقط یک ترانه داشت و انقدر گاه و بیگاه این ترانه پخش می شد که دیگه حالتون ازش به هم می خورد. آهنگ " Almost Paradise"  سریال " پسران برتر از گل" رو یادتون میاد که چقدر رو اعصاب بود؟ حالا تصور کنید اگه اون آهنگ رو توی بیست قسمت می شنیدین چه حالی می شدین...
خلاصه... اینها چیزهایی بود که من از این سریال به یاد دارم. با وجود اینها آیا دیدن این سریال رو توصیه می کنم؟ راستش دیگه تصمیم گرفتم توی وبلاگ نه سریالی رو توصیه کنم نه توصیه نکنم. چون در هر صورت یک عده ناراحت میشن. پس خودتون نقدهای دیگران رو هم بخونید و بعد تصمیم بگیرید:)





۱۰ نظر:

  1. kheyliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii bahal bud naghdet shirina jun , mese hamishe aliiiiiii :)))))
    dastet dard nakone :)
    rasti shirina jun ta hala chand ghesmat az seryale you all serround pakhsh shode?
    مهشاذ

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. واااااااای مرسی که از چرت و پرتهای من تعریف می کنی :)))
      سریال You're all surrounded تا حالا فقط دو قسمتش پخش شده، ولی همه میگن این دو قسمتش خیلی خوب بوده.

      حذف
  2. سلام شیریناجونم
    مثل همیشه خیلی عالی نوشتی ،مردم ازخنده....واقعا اینهمه صحنه کولی داشت؟؟؟اصلا یادم نیست ،گرچه سریالش جزو سریالای نبود که ارزش یادآوری داشته باشه،این وبت هم که همیشه بازی درمیاره...من خودم تنبل واسه نظردادن...چندوقت یه بارم که بخوام یه چیزی بنویسم انقد ادا درمیاره که کلا پشیمون میشم ....دفعه قبلم خواستم ازت تشکرکنم بخاطراینکه طرفدار ای سانگ یون شدی وهردفعه مارو باعکسها ومطالب
    جدیدش سوپرایز میکنی ،فکرکنم آخرشم ثبت نشد،شایدم مشکل از وی پی ان من باشه،راستی کتاب خانواده کو رو دیدی م؟؟من تقریبا آخراشم...قشنگه
    و من بعدازدیدن وارثان واین سریال شدیدا از چوی جین هیوک خوشم اومده وعلاوه برجمع کردن عکسها وموزیک ویدیو هاش تصمیم اکید گرفتم که
    هرچی سریال زیزنویس شدش اومده بگیرم

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سلااااام طرلان جونم
      نمی دونی وقتی که می بینم برام نظر میذاری چقدررررر خوشحال میشم :))
      ای سانگ یون که در حال حاضر من رو کشته... تمام هارد کامپیوترم شده عکسهای ای سانگ یون! دیگه مامانم هم اسمش رو یاد گرفتن از بس که من شبانه روز دارم میگم ای سانگ یون، ای سانگ یون!:)))
      کتاب خانواده گو روخیلی وقته گرفتم که ببینم ولی هنوز ندیدم. نمی دونم چرا، حالا که گفتی خوبه حتماً در اولین فرصت می بینمش. چوی جین هیوک خیلی خوش تیپه، بازیگر خیلی خوبی هم هست. من بجز وارثان توی دو تا سریال دیگه دیدمش یکی " اشکال نداره دختر بابا"، یکی هم " پاندا و خارپشت". هر دو تا سریالش هم خیلی بد بودن و من فقط و فقط بخاطر چوی جین هیوک تا آخر دیدمشون... تو کدوم موزیک ویدئوبازی کرده؟ منم می خوام ببینم :)
      الان منم در مورد ای سانگ یون همین طوری شدم، تصمیم گرفتم تمام سریالهاشو ببینم. آن دو نفر رو دیدی؟ ای سانگ یون توشه و همه میگن فوق العاده است. از اون تاریخیهاست واسه همین همه اش می ترسم آخرش کشته بشه، بعد من دچار ضربه روحی بشم واسه همین هی می ترسم شروعش کنم!!! آخه این سریال تاریخیهاشون توش هی همه رو می کشن!! :))

      حذف
    2. واااااااای عزیزم منظورم mv های همون سریال بود،
      تو wiki چندتا موزیک ویدیو نوشته به اسمش وچندتا آهنگ که خودش خونده
      ولی هنوز وقت نکردم بگیرمشون،واقعا این دوتا سریال اینقد حوصله سربره؟؟؟؟؟ تازه من بجز این دوتا سریال: زوج اورژانسی
      یا بقول این سایتها:خانم وآقای شگفت انگیز روهم میخواستم بگیرم...البته تو Asian wiki نظراتش خیلی خوب بود ،بازم نمیدونم میشه به حرفهاشون اعتماد کردیانه؟؟؟من که بهرحال بخاطر سونگ جی هیو مرددم چون اصلا ازش خوشم نمیاد....وسریال :اون دو نفر که ای سانگ یون بازی کرده،نه خاطرت جمع نمیمیره...سریالش هم بدنبودالبته ازنظر من،شاید شما خیلی خوشت بیاد،بازم میگم من سال گذشته دیدمش و(باتوجه به اینکه اون موقع هنوز کشته مرده ای سانگ یون نبودم ) شاید الان میدیدمش خیلی هم خوشم میومد،چون هرچی نباشه 32 قسمت (البته منهای قسمتهای بچگی)میشه ای سانگ یونو دید وبرخلاف ترتیب بازیگرا تو wiki من فکر میکنم نقش اصلیشم خودشه....وای چقد حرف زدم

      حذف
    3. آهاراستی من" مشیت الهی " و "دوستت دارم گریه نکن" روهم گرفتم توهردوتاشم ای سانگ یون نقش دومو داره،اولی قسمت آخرم،میشه گفت نقشش هم منفیه،دومی رو احتمالا هفته دیگه شروع میکنم باتوجه به اینکه 134 قسمته خدامیدونه کی تموم میشه،حالا تا سریالای بعدیش دستم برسه همچنان میبینمش ومیخواستم بپرسم الهه "آتشو دیدی"؟؟آخه من "نقاش بادها"رو از
      مون گیون یونگ دیده بودم خییییلیییی بدبود میترسم حتی جذبه (ای سانگ یون)هم تو بازی تاریخی نقش مقابلش خنثی بشه...ولی فکرکنم بهرحال میگیرمش نمیتونم درمقابل وسوسه ش مقاومت کنم. :):):):):):):):)

      حذف
    4. وااااای چه خوب که ای سانگ یون توش نمی میره، پس حتماً می بینمش:))
      اون دو تا سریاله خیلی بد هستن، اشکال نداره دخار بابا رو من خیلییییی وقت پیش دیدم، اصلاً یادم نیست در مورد چی بود فقط یادمه که خیلی چرت و پرت بود. پاندا و خارپشت رو ولی تازگی دیدم و واقعا بد بود، البته بیشتر بدیش هم بخاطر بازی خیلییییییی لوس دختره بود...
      زوج اورژانسی منم شنیدم قشنگه، اتفاقاً منم می خوام بگیرمش.
      134 قسمت؟؟؟ خیلیییی زیاده، ولی اگه ای سانگ یونش زیاد باشه می ارزه :) یک سریال دیگه هم داره ای سانگ یون به اسم زندگی زیباست، من موزیک ویدئوهاش رو دیدم به نظرم خوب بود. اون 63 قسمته.
      الهه آتش رو ندیدم، آخه میگن خیلی بده :(( دوست ندارم ای سانگ یون رو توی سریال بد ببینم! :)
      کلی مرسی که انقدر بهم راهنمایی کردی طرلان جونم :)

      حذف
    5. این نظر توسط نویسنده حذف شده است.

      حذف
  3. بازم سلام
    ازچه جهت بده شیریناجان؟"الهه آتشو "میگم،داستانش مزخرفه یا آخرش کشته میشن؟؟؟؟؟؟اگه انقد بد باشه نمیگیرم،چون فکرنکنم بتونم تمومش کنم.
    "زندگی زیباست" رو تولیست سریالای (ای سانگ یون ) دیده بودم ،ولی زیرنویس فارسیشو پیدانکردم،واسه شما خوبه چون بازیرنویس انگلیسی میبینی،من یه خورده توخوندن متنهای انگلیسی کندم،همش باید دستم رودکمه pause کنترل باشه.ممنون از راهنماییت گلم

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. راستش درست نمی دونم آخرش کشته میشن یا نه ولی چیزی که در موردش خوندم این بود که داستانش خیلی احمقانه بوده و همه کلی حرص خوردن وقتی دیدنش. بعد می گفتن مون گون یانگ و ای سانگ یون اصلاً زوج خوبی نبودن. برای همین من نگرفتمش.

      حذف